Airtours gästers betyg
Våra gästbetyg baseras på de frågeformulär som alla våra kunder får möjlighet att besvara efter hemkomst. Betygen är dynamiska och kan således variera. Airtours kan ej garantera att betygen är desamma när du ska resa som vid bokningstillfället.
De tal som visas är ett genomsnittsvärde av våra gästers betyg där ett är lägsta och fem är högsta betyg.
Som grund för våra reseavtal gäller paketreselagen och de allmänna och särskilda resevillkoren. När du betalar din anmälningsavgift har du automatiskt accepterat och godkänt samtliga villkor som reglerar ditt reseavtal. Därför ber vi dig läsa igenom detta noggrant. Airtours resegaranti finns ställd hos SGR. Ring oss eller SGR direkt om du har frågor.
Kostnaderna för en avbokning varierar beroende på hur sent innan avresan avbokningen sker*.
Vid avbeställning mer än 42 dagar före avresa uppgår avbeställningsavgiften till 30 % av totalpriset samt eventuellt avbeställningsskydd och reseförsäkring.
Vid avbeställning mellan 42 dagar och 21 dagar före avresa, uppgår avbeställningsavgiften till 60 % av resans totalpris samt eventuellt avbeställningsskydd och reseförsäkring.
Vid avbeställning mellan 20 dagar och 7 dagar före avresa uppgår avbeställningsavgiften till 80 % av resans totalpris samt eventuellt avbeställningsskydd och reseförsäkring.
Vid avbokning mindre än 7 dagar före avresa - sen närvaro eller frånvaro - behåller resebyrån 100 % av resans kostnad samt eventuella försäkringar och andra avgifter.
Vid avbokning i fall där flygning med reguljärflyg ingår i resan, och om resebolaget inte kan få returnerat flygbiljetten från flygbolaget beräknar resebolaget själv, motsvarande biljettpriset, utöver ovanstående priser.
* Avbokning av resor som genomförs med reguljärflyg. Genomförs resan med reguljärflyg så betalar man 100% av flygets kostnad vid en eventuell avbokning.
Avbokning skall anmälas skriftligen av huvudresenären. En medresenär är inte behörig att avboka en resa. Avbokning kan ske genom att fylla i ett formulär på Min resa.
Bekräftelse och biljett
När du gör en bokning hos oss erhåller du ett bokningsnummer och ett lösenord som en bekräftelse på att bokningen är genomförd. Du erhåller även en bokningsbekräftelse via e-post. Läs noga igenom bekräftelsen och kontrollera att samtliga uppgifter stämmer. Om uppgifterna mot förmodan inte överensstämmer med dina önskemål ber vi dig kontakta oss omgående.
Dina flygbiljetter och hotellvouchers får du cirka två veckor före utresan. Vi ber dig vänligen kontrollera även dessa och återkomma om något är oklart. Var noga med dina resedokument, de är viktiga handlingar. Din biljett ska medtagas till flygplatsen både på utresa och hemresa. Hotellvouchern visas upp vid incheckning på hotellet. Följ anvisningarna på eventuella ytterligare vouchers för ex. transfer (ej Airtours chartertransfer).
Tänk på att det endast är det som framgår på din biljett som garanteras. Har du önskemål vidarebefordrar vi gärna dem till flygbolaget/hotellet men vi kan ej garantera att de uppfylls. Har du i överenskommelse med oss blivit garanterad något utöver det som ingår i resans pris ska detta framgå på biljetten (gäller ej rullstolsassistans på flygplatsen).
Har du allergier eller behöver du specialkost? Kontakta oss så ska vi se vad vi kan göra. Blir du garanterad en specifik lösning ska detta framgå på biljetten.
Depositionen & Totalbeloppet
Depositionen måste betalas inom 7 dagar efter bokningen.
Totalbeloppet ska vara oss tillhanda senast 6 veckor före avresa. Om resan bokas med mindre än 6 veckor till avresa, ska hela beloppet betalas in direkt.
Betalning
Vid bokningen meddelas när resan skall betalas. Du kan betala resan på följande sätt:
Betala med kort
På airtours.se kan du tryggt och avgiftsfritt betala med kort. Vid betalningstillfället får du ett kvitto skickat till din angivna e-postadress.
Betala från utlandet
När en betalning till Airtours sker från utlandet gäller följande uppgifter:
Bank: Rabobank Netherlands
Mottagare: Sunweb Group Netherlands B.V.
IBAN: NL83RABO0372597386
BIC: RABONL2U
Rabattcheckar
Max en rabattcheck per passagerare, typ och bokning. Rabattcheck kan inte användas som betalning utan dras som rabatt på slutlikviden.
Om ni erbjudits rabattcheckar av oss som del av återbetalning till Er på grund av inställd resa har ni rätt att inom två (2) månader från erbjudandet av rabattcheckar istället kräva återbetalning med det belopp som rabattcheckarna utgör kompensation för (detta innebär att Ni går miste om den "överrabatt" som vi erbjudit Er i förhållande till det belopp vi innehållit vid avbokningen av Er resa). Rabattcheckarna ifråga blir i sådant fall makulerade omedelbart och kan inte användas för rabatt vid framtida resa.
Bokning på förfrågan
Med bokning på förfrågan menas att vi måste fråga hotellet om de har lediga rum innan vi kan bekräfta din bokning. Om hotellet har lediga rum, skickas en bekräftelse till dig per e-post.
Om hotellet inte har lediga rum försöker vi hitta ett likvärdigt alternativ. Observera att vid ombokning till nytt alternativ gäller det då aktuella priset. Vill du vara säker på att priset inte skall ändras - välj om möjligt ett hotell som inte är på förfrågan.
Via Airtours kan du omedelbart teckna semesterförsäkring och avbeställningsskydd när du bokar din resa. Detta ger dig säkerhet och skyddar dig mot oväntade kostnader.
Airtours har noggrant valt AXA som försäkringspartner och vi är övertygade om att de erbjuder dig bästa möjliga skydd.
Ett avbeställskydd kan endast bokas upp till 7 dagar efter bokningsdagen. En reseförsäkring kan bokas upp till 1 dag före avresa.
Rapportera skador
Om en skada har inträffat kan du lämna in en skadeanmälan direkt till AXA via deras webbplats. I det övre högra hörnet kan du ändra språket till svenska. När du anmäler en fordran ska du ha fakturor, garantier, intyg och andra bevis redo. Ju mer detaljerad du beskriver ditt krav och bifogar bevis, desto snabbare kan AXA behandla ditt krav.
Hög- och lågsäsong
Resmålets karaktär kan variera beroende på tidpunkten för din resa. Generellt är även de livliga resmålen lugna under för- och eftersäsong och de lugna resmålen är livliga under högsäsong. Under högsäsong erbjuder de flesta resmålen ett rikt utbud av nöjen och aktiviteter. Servicen på hotell och restauranger kan uppfattas som stressad och det råder ofta viss trängsel. Under lågsäsong är servicen ofta bättre men istället kan restauranger, nöjesställen och vissa faciliteter på hotellen vara stängda. Solstolsuthyrningen har inte alltid kommit igång tidigt på säsongen likväl som den kan utebli i slutet av säsongen. Under lågsäsong kan det även ske nedskärningar i utflyktsprogrammen på grund av väderförhållanden eller för lågt antal deltagare.
Om öppet köp ingår för din resa framgår vid bokning och på din bokningsbekräftelse. Vänligen notera att öppet köp ej gäller på resor med reguljärflyg, endast hotellbokningar eller gruppresor. Du betalar fortfarande din anmälningsavgift senast 5 dagar efter att du bokar resan. Vid avbokning återbetalas hela det inbetalda beloppet, bortsett från en administrativ kostnad på 200 kronor per person.
Ombokningsgaranti
Det är viktigt för oss att du känner dig trygg när du bokar din semester. Därför erbjuder vi Ombokningsgaranti Standard när du bokar hos oss. Detta ger dig möjlighet att göra kostnadsfria ändringar upp till 6 veckor före avresa.
Parkering Arlanda – Landvetter
Airtours har ett samarbete med Arlanda och Landvetter Parkering där vi erbjuder dig att förhandsboka din parkering snabbt och enkelt till förmånliga priser. Välj område och pris utifrån dina på långtidsparkering Alfa, Beta eller vid terminalerna.
Förboka parkering för garanterad plats:
Förboka parkering på Arlanda
Förboka parkering på Landvetter
Pass, nationellt ID-kort och visum
Nedan finner du viktigt information angående vad som gäller för pass, nationellt ID-kort och visum inför din resa.
Pass
För att din resa ska gå smidigt är viktigt att du har ett giltigt och helt pass när du påbörjar din resa. Se även till att det finns minst en tom sida i passet. Du ska också titta över visumbestämmelserna för det land som du ska resa till. Det är du som resenär som ansvarar för att ta reda på denna information.
Ett pass som är trasigt eller går ut under restiden är ogiltigt. För resor till de flesta länder utanför Schengen krävs att passet är giltigt minst sex månader efter hemkomst. Observera att pass även krävs för barn och spädbarn. Speciella regler gäller ibland för barn till utländska medborgare, även om barnet är fött i Sverige och har svenskt pass. För svensk medborgare med utländskt ursprung, samt för utländsk medborgare bosatt i Sverige, gäller ibland särskilda visumbestämmelser för inresa i andra länder. I sällsynta fall har svensk medborgare av utländskt ursprung inte automatiskt inreserätt i ett land. Om du är osäker är det därför viktigt att kontakta landets ambassad för korrekt information. Om inget annat anges betalar resenären för eventuella kostnader i samband med nekad inresa. Om du p.g.a. avsaknad av giltigt pass eller visum förorsakar flygbolaget, eller arrangören kostnader, bär du personligen det ekonomiska ansvaret.
Nationellt ID-kort
Med ett svenskt Nationellt id-kort kan du resa till följande länder: Cypern, Grekland, Italien, Kroatien, Malta, Portugal, Spanien (inklusive Kanarieöarna).
För resor till Egypten krävs ett pass som är giltigt minst 6 månader efter hemkomst.
För resor till Turkiet krävs ett pass som är giltigt minst 150 dagar efter hemkomst.
Visum
För vissa av våra resmål krävs ett visum. Att resa med rätt dokument är ditt eget ansvar. Airtours kan inte hållas ansvarig för detta.
Har du annan nationalitet än svensk, rekommendera dig att ta kontakt med ambassaden för det land du ska åka till och själv undersöka vilka visumregler som gäller.
Följande länder kräver visum:
- Egypten
Egypten
För resor till Egypten, förutom till Sharm El Sheikh, behövs visum. (för resor till Sharm El Sheikh, se information längre ner).
Man kan köpa visum när man ankommer till flygplatsen men vi rekommenderar att man förköper visumet vid bokningen.
Om du har förköpt visum via oss, kommer du få dokumentet du visar upp på flygplatsen med dina resedokument. I resedokumenten kommet det finnas en sida med rubriken ”service”, som gäller för visumet. Vid ankomst gå till Airtours/Sunweb disken och visa dom dokumentet för att få ditt visum.
Visum för resor till Sharm El Sheikh
Resenärer till Sharm El Sheikh behöver endast Sinai visa, om vistelsen är under 15 dagar. Vid ankomst till flygplatsen får man en inresestämpel till landet utan kostnad. Med denna stämpel i passet är man endast tillåten att vistas i och runt Sharm El Sheikh området och Dahab med omgivande öknen. Visat, som är stämplen i passet man får vid ankomst, är endast giltigt för 15 dagar. Om man vill göra utflykter till Kairo eller Luxor behöver man köpa ett turist visum.
Observera att, gäller vistelsen i Sharm El Sheikh Längre än 15 dagar behöver du alltså köpa ett turist visum för att få vara i landet.
Ensamresande barn och ungdomar
Barn 5-11 år som inte reser med en resenär över 16 år måste bokas in som oledsagat barn. Kontakta Airtours vid bokning. För barn 12-16 år är detta frivilligt. Pris ca 250-350 SEK per enkel väg beroende på flygbolag. Detta betalas på avreseflygplatsen. Vid incheckning uppge namn, adress och telefonnummer på dem som hämtar/lämnar barnet. Den som lämnar/hämtar barnet måste kunna legitimera sig samt stanna på flygplatsen tills planet lyft. Blanketter som skall ifyllas fås på avreseflygplatsen eller kan laddas ned på respektive flygbolags hemsida.
För dig som reser utan vårdnadshavare och är under 18 år:
Resa utan vårdnadshavare måste uppges vid bokningstillfället. Intyg med samtliga vårdnadshavares godkännande ska insändas till Airtours innan betalning av resan görs. Skriv ut intyget, fyll i uppgifterna och bifoga en kopia med vårdnadshavares underskrift. Mejla fullmakten till: info@airtours.se i god tid innan avresa. Kopia tas med till incheckningen.
Ladda ner intyg för minderåriga
(Högerklicka på länken och välj "Spara länk som..." för att ladda ner denna fil)
Spjälsäng
De flesta hotell har spjälsängar att hyra ut. Spjälsäng ligger utanför Airtours regi och betalas direkt till hotellet på plats på resmålet. Observera att vi ej kan garantera spjälsäng på plats. Säg till vid bokningen om du har önskemål om spjälsäng, så vidarebefordrar vi det till hotellet. De hjälper dig sedan i mån av tillgång.
Övrigt
Tänk på att solen ofta är mycket starkare på sydligare breddgrader än hemma. Läs på om rekommendationer för solskydd. Ofta rekommenderas heltäckande klädsel/UV-dräkt för ditt barn samt att ni undviker solen så mycket som möjligt. Se också till att ditt barn får i sig extra vätska om det är varmt.
Det är också en bra idé att noga läsa på om hotellet/resmålet i förväg, så att du väljer ett alternativ som passar just dig och ditt barn.
Resa med speciella behov
Det är viktigt för oss att du ska få en så bra resa som möjligt oavsett dina behov. Efter som att vi vet att ett en funktionsnedsättning kan ställa extra höga krav på hela resans arrangemang har vi tagit fram viktig information som du med en funktionsnedsättning eller speciella behov kan ta del av innan du bokar. Om du eller en medresenär har en funktionsnedsättning eller är rullstolsburen är det viktigt att du kontaktar oss vid bokning för att vi ska kunna garantera att du får en så bra semester som möjligt. Det är många delar i en resa och allt måste fungera för att det ska bli en bra upplevelse.
Flyg
Om du behöver assistans på flyget ska du kontakta oss efter genomförd bokning så att vi kan meddela flygbolaget detta och garantera dig den assistans du behöver.
Behöver du ta med dig specialutrustning på flyget ska detta bokas i god tid innan avresa. Exempel på specialutrustning som kräver ett intyg från flygbolaget är eldrivna rullstolar, syrgas eller andningsapparater och narkotikaklassade läkemedel.
Behöver du ta med dig läkemedel på din resa ska dessa transporteras i originalförpackning. Handlar det om receptbelagda läkemedel ska läkarintyg och receptlista på engelska tas med under hela resan.
Rullstol eller rullator
Hjälpmedel som en rullstol eller rullator ingår alltid och kostar inget extra att ta med sig. Kontakta Airtours i tid innan avresa om du behöver ta med dig ett hjälpmedel, så att vi kan boka in rätt assistans. Låt oss också veta om du behöver assistans med ledsagning eller rullstol på flygplatsen.
Transfer
För att åka med Airtours transfer på de resmål vi har transfer måste du veta att du själv, eller med hjälp av en medresenär, kan ta dig ombord på transferbussen. Transferfordonet kan variera och vi garanterar inte att det är anpassat för personer med funktionsnedsättning. Av säkerhetsskäl får heller inte våra reseledare hjälpa till att exempelvis lyfta. Om du är osäker på om du kan åka med vår transferbuss rekommenderar vi dig att boka egen transport till hotellet.
Hotell
Hotellet är den kanske allra största delen av en resa, därför ber vi dig att noga kontrollera att hotellet, dess faciliteter och hotellrummet du avser boka lever upp till dina krav.
Långt ifrån alla hotell är anpassade för personer med funktionsnedsättning men Airtours har tagit fram ett antal hotell med högre tillgänglighet för rullstolsburna. Dessa hotell lever upp till lokala krav men observera att de nödvändigtvis inte uppfyller skandinavisk standard. Om du bokar ett annat hotell än de vi rekommenderar kan vi inte garantera att hotellets faciliteter och rum kommer vara anpassade för personer med funktionsnedsättning.
Observera att dessa hotell inte erbjuder ytterligare service så som assistans för personer med funktionsnedsättning. Har du behov av assistent eller annan person som hjälper dig är det ditt eget ansvar att denna person följer med på resan. Airtours garanterar heller inte att omgivningen runt hotellet, utanför hotellområdet, är anpassad för resenärens behov. Viss information om omgivningen finner du i informationen om respektive hotell. Airtours kan heller inte garantera tillgång till hotellets alla faciliteter för rullstolsburna.
Regionala skatter
På många resmål tas en regional skatt ut av staten. Detta är inte en summa som går till Airtours utan till den staten/regionen som tar ut skatten. Regional skatt betalas direkt på hotellet och summan varierar från resmål till resmål. För de resmål där en regional skatt tas ut finns information om detta vid bokningen samt på biljetten.
Flygskatt
Våra priser inkluderar preliminära flygskatter och anges på specifikationen av resan vid bokning samt på bekräftelse och biljett. I alla priser på vår hemsida är flygskatten inkluderad. Flygskatt tas ut av det aktuella flygbolaget samt aktuella flygplatser.
EU-moms
I alla Airtours paketresor inom EU är EU-moms inkluderad.
Transfer
På de flesta av våra sol- och badresmål erbjuder vi en chartertransfer. Transfer går att boka tur och retur till och från flygplatsen. Information om tider erhålls på plats. Airtours guider (på de resmål där vi har guider) följer inte alltid med på transferbussen. Det ingår ingen guidning på bussen. På de flesta av våra övriga resmål kan du boka in transfer.
Airtours transferbussar följer alltid lokala säkerhetsregler och bälten finns i samtliga bussar. Bältena går oftast endast över midjan, ej axeln. Barn under 2 år sitter i förälders knä, barn över två år har ett eget säte. Barnstol finns i regel inte att tillgå på Airtours chartertransfer. Har man specifika önskemål kring barnstolar eller liknande rekommenderar vi att man bokar transport på egen hand.
Tillgängliga transferalternativ finns att välja mellan vid bokningstillfället både när det gäller sol- och badresor och cityresor. Vid transfer är det tillåtet att ta med sig en resväska samt ett handbagage. Om du har något specialbagage (t ex. sportutrustning eller medicinskt hjälpmedel) ber vi dig vänligen att på förhand kontakta oss via ovan kontaktuppgifter.
Att resa är kul, men det är också viktigt att komma ihåg att man vistas i en annan miljö där det kan förekomma bakterier som vi inte är vana vid. När det kommer till vaccination gäller olika rekommendationer på olika resmål och vissa resmål kan det till och med vara ett krav. Vi ber vi dig kontakta din lokala vaccinationsmottagning för mer information om just ditt resmål.
Här kan du få vägledning om vilka vaccin som rekommenderas för ditt resmål.
Våra priser
Vi justerar fortlöpande våra priser t.ex. utifrån tillgång, efterfrågan samt våra konkurrenters prissättning. Beroende på vilken del av våra hemsida du besöker sker prisuppdateringarna med olika tidsintervall. Vår sista minuten-sida uppdateras flera ggr/timme. De priser du finner i bokningsdialogen på vår hemsida är dock alltid de senast uppdaterade, och likvärdiga med det priser du kommer att se på din bokningsbekräftelse.