Moln

Res tryggt med Airtours

  1. Home
  2. Bra att veta
  3. flyg,flygresa,transport

Flygresan

 

Flygbolagens villkor

När du godkänner Airtours resevillkor godkänner du även transportarrangörens villkor för transport. Dessa villkor finns att läsa här under.

Mat ombord

På de allra flesta av våra charterflyg till sol- och baddestinationer kan du boka mat ombord fram till tre dagar innan avresa. De alternativ du kan välja mellan är standard, vegetarisk, vegansk, diabetiker, glutenfri och laktosfri mat. För att flygbolagen ska kunna garantera att resenärerna får korrekt allergiinformation om sina måltider kan de inte erbjuda kombinationer av flera specialmåltider.

För att beställa mat ombord, logga in på Min resa.

Med hänsyn till allergiska passagerare, och de allvarliga konsekvenser som kan uppstå, är det aldrig tillåtet att ta med sig nötter eller mat som innehåller nötter ombord på flyget.

Seating

På vissa av våra flygningar kan du boka sittplats mot en extra kostnad. Har du inga specifika önskemål om placering ombord behöver du inte boka plats. Resenärer med samma bokningsnummer placeras så långt det är möjligt automatik intill varandra. Även platser framför/bakom varandra räknas som intill varandra.

Incheckning
Incheckningsdiskar och bagageinlämning öppnar normalt två timmar innan avgång för resor inom EU och tre timmar för resor utanför EU, och stänger en timme före avgång. Vi rekommenderar att du är på plats 2,5 timmar innan avgång, men inte tidigare.  

Graviditet
Du kan resa under stora delar av din graviditet om den är problemfri, mot slutet gäller dock vissa begränsningar. Vi rekommenderar att du kontaktar ditt försäkringsbolag angående ditt försäkringsskydd. Flygbolagen har regler gällande att flyga under graviditet. Vi hänvisar till respektive flygbolags hemsidor för mer information.

För flygningar fram till fyra veckor innan förväntad förlossning – inga begränsningar, du kan resa utan läkarintyg. Gäller endast SAS charter & SAS reguljär.

För flygningar mellan fyra och två veckor innan förväntad förlossning – restiden får inte vara längre än fyra timmar, de flesta flygbolag kräver att du har ett läkarintyg som bekräftar att du klarar att resa. Se respektive flygbolags hemsida för mer specifik information.

Mindre än två veckor innan förväntad förlossning – ej tillåtet att flyga.

Flygförseningar och strejker
Inget flygbolag kan undvika förseningar. Förseningar kan uppstå beroende på en rad olika faktorer: trängsel i luftrummet, tekniska orsaker, väderförhållanden mm. Tänk på att ha minst 2,5 timmar tillgodo mellan anslutningen och flygresan på både ut- och hemresan. Airtours ansvarar inte för konsekvenser av missad utresa alternativt anslutning p.g.a. försenat flyg. Vi rekommenderar starkt att ni ser över ert försäkringsskydd. Airtours skräddarsydda försäkring i samarbete med AXA försäkringar ersätter redan efter två timmars flygförsening.

Läs mer om reseförsäkringar här.

Dessbättre är det sällsynt, men det händer att flygbolagens personal går ut i strejk. I de fall en strejksituation uppstår gör vi alltid vårt yttersta för att våra kunder trots allt ska kunna genomföra sin inplanerade resa. Av naturliga skäl blir arbetsbelastningen alltid större när det uppkommer en strejk. Vi kontaktar alltid våra kunder i turordning utifrån avresa och kontakten sker via sms eller e-post, samt att vi även informerar via vår hemsida och via sociala medier.

Flygplatsen
Väntetider på de svenska större flygplatserna vid avresa har förbättrats och stabiliserats. Det är främst risk för längre väntetider på morgonen då många flyg ska avgå inom en kort tidsperiod. även reseintensiva perioder som runt skollov och högtider, kan leda till längre väntetider. Incheckningsdiskar och bagageinlämning öppnar normalt två timmar innan avgång för resor inom EU och tre timmar för resor utanför EU, och stänger en timme före avgång. Vi rekommenderar att du är på plats 2,5 timmar innan avgång.

Djur
Djur får ej medtagas på Airtours charterflyg. Vid flygning med reguljärflyg vänligen kontakta Airtours.

Flygändringar
Förändringar i ditt researrangemang kan inträffa ända fram till avresedagen. Flygbolagen kan ändra sina flygtider, och ibland sker oförutsedda flygförseningar. Alla väsentliga ändringar i researrangemanget meddelas skriftligen, per telefon, via e-post eller via SMS. Därför är det viktigt att du alltid meddelar oss om du byter adress, telefonnummer eller e-postadress.

Resa med speciella behov
Det är viktigt för oss att du ska få en så bra resa som möjligt oavsett dina behov. Efter som att vi vet att ett en funktionsnedsättning kan ställa extra höga krav på hela resans arrangemang har vi tagit fram viktig information som du med en funktionsnedsättning eller speciella behov kan ta del av innan du bokar. Om du eller en medresenär har en funktionsnedsättning eller är rullstolsburen är det viktigt att du kontaktar oss vid bokning för att vi ska kunna garantera att du får en så bra semester som möjligt. Det är många delar i en resa och allt måste fungera för att det ska bli en bra upplevelse.

Flyg
Om du behöver assistans på flyget ska du kontakta oss efter genomförd bokning så att vi kan meddela flygbolaget detta och garantera dig den assistans du behöver.

Behöver du ta med dig specialutrustning på flyget ska detta bokas i god tid innan avresa. Exempel på specialutrustning som kräver ett intyg från flygbolaget är eldrivna rullstolar, syrgas eller andningsapparater och narkotikaklassade läkemedel.

Behöver du ta med dig läkemedel på din resa ska dessa transporteras i originalförpackning. Handlar det om receptbelagda läkemedel ska läkarintyg och receptlista på engelska tas med under hela resan.

Rullstol eller rullator
Hjälpmedel som en rullstol eller rullator ingår alltid och kostar inget extra att ta med sig. Kontakta Airtours i tid innan avresa om du behöver ta med dig ett hjälpmedel, så att vi kan boka in rätt assistans. Låt oss också veta om du behöver assistans med ledsagning eller rullstol på flygplatsen.

Transfer
För att åka med Airtours transfer på de resmål vi har transfer måste du veta att du själv, eller med hjälp av en medresenär, kan ta dig ombord på transferbussen. Transferfordonet kan variera och vi garanterar inte att det är anpassat för personer med funktionsnedsättning. Av säkerhetsskäl får heller inte våra reseledare hjälpa till att exempelvis lyfta. Om du är osäker på om du kan åka med vår transferbuss rekommenderar vi dig att boka egen transport till hotellet.

Hotell
Hotellet är den kanske allra största delen av en resa, därför ber vi dig att noga kontrollera att hotellet, dess faciliteter och hotellrummet du avser boka lever upp till dina krav.

Långt ifrån alla hotell är anpassade för personer med funktionsnedsättning men Airtours har tagit fram ett antal hotell med högre tillgänglighet för rullstolsburna. Dessa hotell lever upp till lokala krav men observera att de nödvändigtvis inte uppfyller skandinavisk standard. Om du bokar ett annat hotell än de vi rekommenderar kan vi inte garantera att hotellets faciliteter och rum kommer vara anpassade för personer med funktionsnedsättning.

Observera att dessa hotell inte erbjuder ytterligare service så som assistans för personer med funktionsnedsättning. Har du behov av assistent eller annan person som hjälper dig är det ditt eget ansvar att denna person följer med på resan. Airtours garanterar heller inte att omgivningen runt hotellet, utanför hotellområdet, är anpassad för resenärens behov. Viss information om omgivningen finner du i informationen om respektive hotell. Airtours kan heller inte garantera tillgång till hotellets alla faciliteter för rullstolsburna.

 

I väntan på nästa resa

 

Följ oss på Facebook

Hitta din reseinpiration

 

Följ oss på Instagram

Erbjudanden via e-post

 

Prenumerera på nyhetsbrevet