Sök och boka resa
Arlanda
Välj

Bra att veta

SAS - Pilotstrejk

Senast uppdaterad 2019-05-02 23:40

Vi har nu äntligen fått det positiva beskedet att pilotstrejken hos SAS är avslutad. Detta innebär alltså att SAS återupptar sina flygningar i enlighet med normala tidtabeller. Vi ber dock våra kunder med avresor under de närmaste dagarna att bevaka sina avgångstider på www.swedavia.se Vi vill passa på att tacka våra kunder för ert förtroende och tålamod under den vecka som varit!

Följ också gärna utvecklingen på vår Facebook "Airtours Sverige".

SAS Pilotstrejk - Frågor och svar

 

1. Kan jag avboka min resa?
12 timmar efter flygets ordinarie avgångstid kan du avboka din resa och vi återbetalar då hela det inbetalda beloppet. Har du betalt din resa med kort sker återbetalning till kortet inom 3-5 bankdagar. I annat fall sker återbetalning per utbetalningsavi till den postadress du uppgav vid bokningen av resan och är tillhanda inom ca 5-10 bankdagar. Vänligen notera att vi endast återbetalar de ni köpt av Airtours, och inte eventuella andra bokningar av t ex hotell eller hyrbil och som gjorts via något annat företag.

 

2. Kan jag boka om min resa till en annan resa längre fram och "flytta över" redan inbetalt belopp?
Naturligtvis är vi glada om du är intresserad av en annan resa med oss. Dessvärre kan du dock inte boka om din resa till annat datum förrän resan är bekräftat inställd. Har du en resa som är bekräftat inställd och bokar en nya resa hos oss, så vänligen e-posta båda resornas bokningsnummer till info@airtours.se, varpå vi kommer att flytta över de pengar du betalt på den första resan till den nya resan. Om den nya resan är billigare, så återbetalar vi mellanskillnaden. Om den nya resan är dyrare, så betalar du mellanskillnaden.

 

3. Jag bor långt från flygplatsen, ska jag åka till flygplatsen eller stanna hemma?
Det finns naturligtvis en möjlighet att strejken avslutas inom kort och ni kan resa som planerat. Om det fortfarande är strejk så söker vi ersättningsflyg. Det bästa för resenärer med lång resväg, är att åka som planerat till flygplatsen. Eller utifrån den informationen ni får från oss via SMS. Väntan på flygplatsen kan förekomma innan ett eventuellt ersättningsflyg avgår. Vidare kan vi dessvärre inte garantera att vi lyckas få fram något ersättningsflyg, i sådant fall avbokas er resa per automatik och pengarna återbetalas enligt ovan.

 

4. Jag misstänker att jag inte fått SMS från er?
Om du som resenär misstänker att du inte fått SMS från oss ber vi dig vänligen att gå in på "Min Resa" och kontrollera att du har lagt in ditt rätta mobiltelefonnummer, är det felaktigt ändrar du till det korrekta. Du kan även läsa vårt senaste SMS under "Min resa".

 

5. Förlängs min resa med motsvarande tid som den försenas?
Nej, det är den ursprungligen inbokade hemresedagen som fortsatt gäller. Detta gäller oavsett om du reser på en reguljär- eller charterresa.

 

6.Kompensation för utresande resenärer?
Gällande kompensation för förlorade semesterdagar förhåller vi oss till de villkor och regler som gäller för situationer som denna. Då vi i nuläget inte vet exakt vilka flygningar som blir av och, heller inte hur långa förseningarna blir på de flygningar som kommer att genomföras kan vi inte ge några exakta detaljer. I de fall där resenärer ska kompenseras med dagsandelar kommer det att ske med automatik och då till det kort som du betalade din resa med, alternativt per utbetalningsavi om du inte betalt med kort. Vill du efter din resa komma i kontakt med oss gällande kompensation/reklamation hänvisar vi till följande länk: Airtours - reklamationsformulär

 

7. Mat ombord?
Vi kan dessvärre inte garantera att det kommer att finnas mat ombord på de extraflyg som vi sätter in. I de fall mat inte serveras ombord återbetalar vi kostnaden för denna till de passagerare som beställt mat. Återbetalning sker per automatik och du behöver inte kontakta oss angående detta.

 

8. Förseningsintyg för anmälan till försäkringsbolag?
När strejken är över och vi har gjort en sammanställning av de avgångar som genomförts kommer vi att per automatik skicka ut förseningsintyg per e-post till berörda kunder.

 

9. Jag har en resa inbokad längre fram, vad händer?
Vi fokuserar nu på resenärer med avresa inom de närmaste dagarna, vad som händer därefter är i nuläget omöjligt att spekulera om.

 

10. Taxfree?
Den taxfree som du beställt inför din resa med SAS kommer dessvärre inte att kunna levereras ombord på våra extrainsatta flygningar. Vid frågor rörande Taxfree hänvisar vi till "Holiday Taxfree" på telefonnummer 0771-38 38 00 samt Holiday Taxfree

 

11. Platsbokning ombord?
I de fall du har förbokat specifika platser ombord på SAS-flygning kommer dessa tyvärr ej att kunna levereras. För återbetalning hänvisar vi till Paxport på telefonnummer 08-594 309 60 eller 08-121 338 80 samt Paxport passagerarportal

 

12. Transfer?
Har du bokat transfer till och från flygplatsen tillsammans med en resa med Airtours charterflyg, kommer den att genomföras som planerat om inget annat anges. Om du har en resa med reguljärflyg, kommer vi att uppdatera dig om transfern samtidigt som vi informerar dig om din flygresa.

 

13. Jag har återvänt hem till Sverige med ett försenat "strejk-flyg", hur gör jag med mina ev. ersättningskrav?
Airtours ersätter inga merkostnader som uppkommit i samband med hemresa och strejk. Har du rest med SAS-reguljärflyg ber vi dig vänligen att kontakta SAS direkt, kontaktinformation finner du via nedan följande länk; SAS kontakt
Har du i samband med köp av din resa tecknat reseförsäkring via Airtours och vår samarbetspartner Solid finner du information och skadeblanketter via följande länk; Reseförsäkring