Information om SAS

Strejken avblåst!

Under natten till den 19 juli kom det glädjande beskedet att strejken nu äntligen är över, och SAS flygningar framöver går som planerat. Som alltid efter strejker kan det dröja någon eller några dagar tills trafiken flyter på normalt. Om din resa påverkas kontaktar vi dig via SMS. Du behöver inte kontakta oss. Om du inte hör något i från oss ska du åka till flygplatsen som vanligt.

Om du bokat reguljärflyg, se status här


Frågor och svar

1. Förseningsintyg för anmälan till försäkringsbolag?

Maila ditt bokningsnummer till press@airtours.se så skickar vi ditt förseningsintyg. Skriv ”Förseningsintyg” som ärende.

2. Ersättningsanspråk gentemot SAS?

Nedan finner du länkar till SAS i de fall du har ersättningsanspråk du vill göra mot dem. I de fall du rest med en paketresa med SAS-charter ber vi dig observera att i fältet / rutan ”Bokningsreferens” skriver du SKCHAR eller SASCHA. (Anledningen är att SAS charterbokningar inte har så kallad PNR-identifikation). Du behöver inte ange ”Biljettnummer”.
Customer Claims | SAS (flysas.com)
https://www.flysas.com/en/customer-service/contact/forms/claim-flights/ 

3. Vad händer om jag blir kvar på resmålet?

Drabbas ni av SAS-strejken kommer vi att kontakta er via SMS med information om vad som gäller. Vi är skyldiga att boka ersättningsflyg hem samt tillhanda hålla boende vid behov till alla våra paketresenärer. Vänligen observera att den hemresa vi arrangerar sker kollektivt, vi har alltså inte möjlighet att arrangera individuella hemresor med t.ex. reguljärflyg.

Kunder med flyg och hotell
Alla resenärer som har en paketresa, dvs flyg och hotell, kommer Airtours att ordna med hotell samt måltider (frukost, lunch och middag) med hjälp av vår lokala partner på resmålet. Den boendelösning vi ordnar kan komma att innebära att ni behöver byta hotell. Boendet kan vara av annan klassificering än ni ursprungligen bokat.
 
Kunder som bokat flyg och hotell som vill ordna med eget boende
Kunder som inte vill bo på tilldelat boende från Airtours och vill ordna sitt eget boende kan göra det. I dessa fall betalar resenären sitt boende och mat själv, sparar kvitton och skickar detta till Airtours efter sin hemresa. Observera att maxbeloppet per person som får ersättas är ca 600 – 800 kr per person och dag. Eventuell skillnad måste betalas av resenären själv och kommer inte att ersättas av Airtours.

Kunder som bokat endast flyg
Kunder som endast har köpt en flygresa ansvarar för sitt eget boende och måltider. Vi uppmanar dessa kunder att spara sina kvitton och skicka dem till SAS när de kommer hem. https://www.flysas.com/en/customer-service/contact/forms/claim-flights/  Observera noga att i fältet / rutan ”Bokningsreferens” skriver du: CHARTER, det går även att skriva SKCHAR eller SASCHA. (Anledningen är att SAS charterbokningar inte har så kallad PNR-identifikation). Du behöver inte ange ”Biljettnummer”.

Kunder som önskar avvika från sin resa och ordna sin egen hemresa
De kunder som vill ordna hemresan på eget initiativ betalar själv för denna. Airtours ersätter inte hemresor som kunderna hittar och betalar för på egen hand. Airtours letar efter lösningar som löser alla kunders hemresa och kan därför inte bistå individuella lösningar.

4. Vad händer om utresan blir inställd?

Om din utresa blir inställd återbetalas inbetalt belopp. Återbetalning sker per automatik och på det sätt resan betalades på. Vänligen notera att vi endast återbetalar de ni köpt av Airtours, och inte eventuella andra bokningar av t ex hotell eller hyrbil och som gjorts via något annat företag.

5. Mat ombord?

Vi kan dessvärre inte garantera att det kommer att finnas mat ombord på de extraflyg som vi sätter in. I de fall mat inte serveras ombord återbetalar vi kostnaden för denna till de passagerare som beställt mat. Återbetalning sker per automatik och på det sätt resan betalades. Du behöver inte kontakta oss angående detta.

6. Taxfree?

Den taxfree som du beställt inför din resa med SAS kommer dessvärre inte att kunna levereras ombord på våra extrainsatta flygningar. Vid frågor rörande Taxfree hänvisar vi till ”Holiday Taxfree” på telefonnummer 0771-38 38 00 samt https://www.holidaytaxfree.se/

7. Platsbokning ombord?

I de fall du har förbokat specifika platser ombord på SAS-flygning kommer dessa dessvärre inte att kunna levereras. För återbetalning hänvisar vi till PaxPort på telefonnummer 08-121 337 00 eller https://www.paxport.net/passenger-portal/


SAS transformationsplan

  • SAS har ansökt om sk. chapter 11 i USA
  • Processen skyddar SAS verksamhet från konkurs och förväntas ta 9-12 månader
  • Verksamheten fortsätter som vanligt
  • SAS har per den 30 juni 7,8 miljarder i likvida medel

Läs mer här


Senast uppdaterad: 2022-07-22 09:46

Följ Airtours i sociala medier

I väntan på nästa resa hittar du oss på Facebook och Instagram.

Följ oss på Facebook
Följ oss på Instagram

Få erbjudanden via e-post – först av alla!